GrænseGuiden.dk


Få rustbeskyttet bilen i Tyskland

rust3344

Vinteren 2013 har indtil nu været nådig ved bilejerne. Der har ikke været megen sne og is at finde på de danske veje. Derfor har der endnu ikke været saltet på vejene, og de, der ikke har fået bilen rustbeskyttet, kan ånde lettet op for en stund i hvert tilfælde.

Hvis man nu alligevel har besluttet sig til, at den kære bils undervogn skal beskyttes mod salt og fugt, så er gode råd velkomne. For hvordan finder man den rigtige rustbeskyttelse, det rigtige værksted, det rigtige produkt? Det vrimler med annoncer, som lover ”sort arbejde med garanti”, ”Danmarks længste garanti” eller lignende slogans. Og ikke så underligt mener de forskellige rustbeskyttelsesfirmaer alle sammen, at de kan levere den bedste behandling med det bedste produkt. Og så er forbrugeren jo egentlig lige vidt.

Én ting er alle dog enige om, nemlig at bilens undervogn skal beskyttes – og helt allerede fra ny – hvis den skal holde til det danske klima.

At man får, hvad man betaler for, er en gammel læresætning. Derfor er det også en god idé at sætte sig lidt ind i, hvilken behandling den bil, man køber, har fået fra fabrikkens side. Og køber man brugt bil, er det altid en rigtig god idé at sikre sig, at bilen har fået en rustbeskyttelse af god kvalitet. En del bilejere er af den opfattelse, at hvis bilen er galvaniseret, så er man også hermed garanteret, at undervognen er rustfri. Sådan forholder det sig imidlertid ikke. Nyere undersøgelser viser, at der ofte spares på olie- eller voks-behandlingen hos de producenter, der anvender forzinkede karrosseriplader.

 

Penge at spare ved at lade bilen rustbeskytte i Tyskland?

De prischeck, vi har lavet, viser, at det typisk koster mellem 3.000 og 5.000 kr. at få sin bil rustbeskyttet i Danmark. Samme behandling i Tyskland vil ligge på 2.000 – 3.500 danske kroner. Disse priser gælder for biler i småbils-klassen og biler i mellemklassen. Er der tale om større biltyper, vil prisen være højere.

Man bør altid indhente tilbud – og gerne flere tilbud. Prisen kan variere meget i forhold til bilmærke og type. Karosseriet og måden, det er bygget på, er afgørende. Man skal spørge grundigt ind til, hvad behandlingen omfatter. Det gælder for værksteder i Danmark såvel som i Tyskland. Spørg om, hvilke produkter, der anvendes og  gerne om, hvordan behandlingen foretages. Spørg også gerne, om værkstedet er indforstået med, at man lader behandlingen teste hos f.eks. FDM eller et andet kontrol-organ. Det tager som oftest mere end et døgn at foretage en undervognsbehandling, hvis det skal gøre rigtigt. Derfor skal man være varsom med at lade sig lokke af en pris, der er alt for billig – som f.eks. i omegnen af 1.000 kr. Når man tænker på, at bilen for den pris skal adskilles, rengøres, tørres og derefter behandles, kan man næsten sige sig selv, at en behandling i topkvalitet ikke lader sig udføre for så lav en pris.

Et af de produkter, der benyttes i Tyskland, kommer fra det store, velrenommerede firma Förch, der også har afdelinger i Danmark. Det er et hurtigt-tørrende produkt, der er baseret på en blanding af kautsjuk og kunststof. Det vedbliver med at være elastisk og beskytter godt mod både stenslag og strøsalt. Altså præcist de samme egenskaber, som der reklameres med fra de store, danske rustbeskyttelses-firmaer, SUVO, PAVA og DINITROL.

I Danmark udføres behandlingen oftest på rustbeskyttelses-centre som f.eks. SUVO, PAVA og DINITROL. I Tyskland hedder det ikke DINITROL, men DINOL. Syd for grænsen er det ofte de enkelte bilmærkers autoriserede værksteder, der tilbyder undervognsbehandlingen. Og ellers henviser de gerne til et værksted. Der findes dog også uafhængige, tyske autoværksteder, der har rustbeskyttelse som en del af den service, der udføres på værkstedet. Men det vrimler ikke ligefrem med dem, der annoncerer med det. Bilparken i Tyskland er i gennemsnit meget yngre end den danske. Og så bruger man væsentligt mindre salt på vejene i Tyskland. Mange veje bliver strøet med en blanding af salt og sand, når det sætter ind med sne og is. Derfor er der heller ikke så mange rust-skader på de tyske biler.

Hos et værksted i Harrislee fortalte man, at man ikke har én eneste tysk kunde, der får lavet undervognsbehandling. Alle kunder i den kategori kommer fra Danmark. Hos Auto Partner Wees (ikke at forveksle med den danske kæde AutoPartner) får jeg samme melding. Ingen tyske kunder. De eneste tyske biler, der får lavet undervognsbehandling på værkstedet, er ejerens egne biler. Prisen på en undervognsbehandling koster fra 200 euro og opefter. Ejeren, Arne Duborg, fortæller, at man skal påregne 3 dage til behandlingen, som altid starter fredag eftermiddag. Herefter foregår tørringsprocessen lørdag og søndag, og bilen bliver igen samlet mandag formiddag. Alt er håndarbejde. Værkstedet stiller gerne en bil til rådighed for kunderne for 10 Euro om dagen.

 

Spørg bare.

Vi må altså konkludere, at der faktisk er gode penge at spare ved at køre over grænsen for at få sin bil undervognsbehandlet. Til gengæld skal bilen kunne undværes et døgns tid eller to, eller værkstedet skal have en lånebils-ordning.

 

Vidste du?

Vidste du, at du ved at give din bil en rustbeskyttelse også opnår mindre vej- og hjulstøj i kabinen? Hos FDM har man lavet et forsøg, og resultatet kunne både høres og måles. Vidste du mon også, at der kan være ganske mange penge at spare ved at lade sin bil rustbeskytte om foråret i stedet for om efteråret? Prøv at spørge på prisen i en af forårsmånederne, hvor man ikke har så travlt.

 

Links:

https://www.foerch.de/product.aspx?p=ce3071a6-633d-4ab7-a1dd-f5bacbbe687a&g=40d2f559-0933-4a9b-900f-27939f738d3a

http://www.suvo.dk/vores-behandling-2/produkter-suvo-anti-rust

http://www.pavarustbeskyttelse.dk/_html/pava-produkter-rustbeskyttelse.html

Auto Partner Wees. Birkenbogen 1, 24999 Wees. http://www.auto-partner-wees.de Telefon: 0049 4631 443644.

http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/tips-til-undervognsbehandling

 

 

Elsa Holmer, Grænseguiden.