GrænseGuiden.dk


Køb motorcykel i Tyskland

Køb motorcykel i Tyskland – genialt eller galt?

harleydav
Foto stillet til rådighed af Harley-Davidson Vertretung Kiel GmbH

 

Tyske internetsider bugner af annoncer med brugte motorcykler til en pris, som nok kan gøre en mc-fan grøn om næsen. Derfor kan det være utrolig fristende at henfalde til drømme om at sætte gps’en til og køre en tur over grænsen for at hente et af de mange fristende tilbud.

Men kan det betale sig? Og hvis det kan, hvorledes skal man da forholde sig for at indføre cyklen i Danmark, og hvad koster det?

 

Hvordan? Regler for indførsel fra EU/EØS-land.

For det første skal man vide, at man, hvis man køber en motorcykel i et andet EU eller EØS-land, straks – og faktisk indenfor 24 timer – skal udfylde en formular på SKAT’s hjemmeside (https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=17486&vId=0&search=motor?udland ). Hermed har du givet SKAT besked om, at du har indført et køretøj på udenlandske nummerplader til Danmark. Herefter skal du en tur omkring en synshal og bede om et udvidet registreringssyn og sidst, men ikke mindst, skal du inden 14 dage efter indførslen anmelde køretøjet til afgiftsberigtigelse i Motorregistret. Man skal huske at anføre i bemærkningsfeltet, at køretøjet har udenlandske nummerplader.

Normalt må man som dansk statsborger bosat i Danmark ikke være fører af et køretøj, der er på udenlandske nummerplader. Her gør SKAT dog en undtagelse, idet man, så snart man har anmeldt køretøjet til afgiftsberigtigelse, vil modtage en kvittering, som man skal have liggende i køretøjet – eller i det mindste have på sig, når man kører med sin motorcykel eller bil for den sags skyld. Med kvitteringen i hånden giver SKAT dig og din husstand ret til at køre med de udenlandske nummerplader i Danmark, indtil SKAT har beregnet den registreringsafgift, der skal betales af køretøjet.

Ovenstående regler gælder, hvis du allerede bor i Danmark. Hvis du flytter til Danmark gælder lidt andre regler, som du kan læse her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2034747

 

Bindende svar.

Hvis du i forvejen vil være sikker på, hvor stor registreringsafgiften på køretøjet bliver, kan du bede om et bindende svar. Man skal dog være opmærksom på, at svartiden kan være op til 3 måneder, og så kan det gode tilbud, man netop har fundet, naturligvis nemt være solgt til en anden køber. Se mere om reglerne for bindende svar her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1863912. Man kan også vælge af få sin motorcykel vurderet af en forhandler, der har lov til selv at vurdere afgiften – en såkaldt selvanmelder. Hvilke forhandlere, der er omfattet af selvanmelder-reglen, kan man desværre ikke få at vide hos SKAT og må således stole blindt på forhandlerens udsagn. Se mere herom i artiklen: Skat vil ikke offentliggøre liste over ”selvanmeldere”. http://www.graenseguiden.dk/2014/02/09/skat-vil-ikke-offentliggore-liste-over-selvanmeldere/

 

Hvor meget udgør registreringsafgiften?

Når den danske registreringsafgift beregnes, beror det som med andre køretøjer på et skøn af køretøjets værdi. Reglerne er således, at man af de første 25.400 kr. af værdien skal betale 105% i afgift. Af resten af værdien skal der erlægges 180%. Det kan blive en dyr affære alt efter, hvor højt værdien af køretøjet bliver fastsat.

 

Hvad koster motorcyklen i Tyskland – og i Danmark?

At sammenligne priser på brugte motorcykler er svært. Der skal tages hensyn til hestekræfter, alder, antal kørte km. osv. Men jeg vover alligevel pelsen med et par eksempler. To totalt identiske cykler er naturligvis umulige at finde, men jeg er sikker på, at motorcykel entusiaster nok skal kunne gennemskue priseksemplerne alligevel.

Jeg har valgt at prøve at sammenligne priserne på Harley-Davidson Sportster XL 1200 – så godt, som det nu lader sig gøre. Hos en forhandler i Geseke i nærheden af Paderborn tilbydes der en 1200 C fra 2003, kørt 14.672 km. (58 PS) til en pris af 6.200 €. Det svarer til 46.190 danske kroner. Der er flere Harley-Davidson motorcykler til salg i samme prislag mellem 6.000 og 7.000 € alt efter udstyr m.v. Så det er en meget realistisk pris at sammenligne med. Hvis vi forudsætter, at motorcyklen bliver vurderet til en værdi, der svarer til købsprisen, vil det betyde, at der vil skulle betales 26.670 kr. (105%) af de første 25.400 kr. af køretøjets værdi og 41.445 kr. (180%) af resten – svarende til en samlet registreringsafgift på 68.115 kr. Hermed vil motorcyklen komme op på en samlet pris på 116.540 kr. – hvis altså vurderingen af værdien rammer købsprisen helt præcist.

Herefter søgte jeg efter danske salgs-tilbud på samme køretøj. Det nærmeste, jeg kunne finde, var følgende: Harley Davidson Sportster XL 1200 Custom årgang 2003, kørt 20.500 km. – pris 119.000 kr. hos Caps Motorcycles i Risskov ved Århus.

Hermed kunne det se ud, som om prisforskellen mellem selv at indføre en motorcykel fra Tyskland – i det mindste når det gælder Harley-Davidson – er så lille, at det næsten ikke er besværet værd. Hertil komme så den usikkerhed, der ligger i, at man ikke straks kan få køretøjet vurderet, så man på forhånd kender den registreringsafgift, man vil skulle erlægge til SKAT.

Til gengæld kan der være mange andre faktorer, der spiller ind – såsom udstyr, finansiering, stand, udvalg og mange andre ting. Det er meget tydeligt, at udbuddet af såvel dyre som billigere motorcykler er enormt i Tyskland sammenlignet med det danske marked. Man skal naturligvis som med alt andet være sikker på, at man kender reglerne, hvis man vil handle i et andet land. I Tyskland behøver man dog ikke bange for, at der er gæld i køretøjet. Det vil nemlig fremgå af den tyske registreringsattest, hvis det skulle være tilfældet. Det store udbud gør, at man nemmere kan finde præcist den motorcykel, man har udset sig, men slutfacit på prisen skal man nok ikke forvente sig bliver meget anderledes, end hvis man havde købt cyklen i Danmark.

På motorcykelområdet er der dog mulighed for – helt på samme vis som for bilernes vedkommende – at flexlease sit køretøj. Jeg har talt med Mogens Malling hos Caps i Århus, som siger, ”Vi tilbyder den form for leasing, men vi har ikke specielt mange kunder, der benytter sig af det”. ”Mange kunder kan ikke gennemskue systemet med flexleasing, og så er der også lige det med, at man, når man leaser, ikke er ejer af køretøjet. Det er nok en vigtig ting for dem, der kører Harley-Davidson, at de ejer deres køretøj. Se evt. mere på: http://www.graenseguiden.dk/2014/04/01/flexleasing-en-drom-med-ukendte-faktorer/

 

Priser på nye køretøjer

Vi ville til yderligere sammenligning checke priserne på en ny Harley-Davidson motorcykel af samme slags – altså en Sportster XL 1200. Man skilter hos Caps Danmark ikke umiddelbart på hjemmesiden med nyprisen. Vil man kende den, skal man ind under den enkelte forhandler, hvor man så vil kunne finde prisen på de forskellige modeller. 2014 årgangen af en Sportster kan i Tyskland købes til en pris fra 11.625 €.

 

Veteran-cykler.

Er man til ældre motorcykler gælder der andre regler for registreringsafgift. Hvis køretøjet er 35 år gammelt, kan registreringsafgiften nemlig blive noget lavere, idet den, såfremt køretøjet fremtræder som ved første registrering, udgør 40% af den oprindelige nypris. Hos www.dhd24.com fandt jeg en Harley-Davidson Sportster XLCH 1000 ccm med første registreringsdato 07.1980 og en kilometerstand efter restaurering i 2000 på 12.000 km. til en pris af 6.500 €. http://www.dhd24.com/azl/index.php?anz_id=78639037. Motorcyklen har været til salg på hjemmesiden siden juni 2013, så det kunne jo være, at prisen kunne forhandles en smule. Men denne motorcykel vil altså kunne indføres til Danmark i 2015 som veteranmotorcykel. Der er flere af slagsen, så det gælder om at få fat i regnemaskinen, hvis drømmen om en veterancykel skal opfyldes.

 

Elsa Holmer, Grænseguiden.

 

Links:

http://www.mobile.de/zweirad-verzeichnis/

http://www.autoscout24.de/modelle/motorrad/

http://www.quoka.de/motorradmarkt/motorraeder-nach-marken/kleinanzeigen.html

http://www.dhd24.com/azl/index.php?classid=5297&suchstring=motorrad

http://www.hd-kiel.de/harley-davidson-kiel/

http://www.123mc.dk

http://www.mcbasen.dk

http://www.motorcykelgalleri.dk/marked

http://www.motorcykler.dk

http://www.caps-mc.dk/default.asp?show=page&id=3107