GrænseGuiden.dk


Gyldne dråber til tørstige danskere.

For næsten præcist et år siden skrev pressen en del artikler om grænsehandelen, som efter sigende var styrtdykket. Alligevel kørte omkring hver fjerde dansker til Tyskland for at handle i løbet af sommeren. Det er sådan ca. 1.3 million mennesker. Og det tror jeg faktisk, de tyske grænsebutikker er ganske godt tilfredse med.

1
Foto: Elsa Holmer.

Kan det betale sig at grænsehandle? FDM lavede i juli 2016 nogle beregninger, der viste, at der skal købes rigtig mange dåseøl, hvis udgiften til turen skal dækkes ind. Især hvis man ikke lige bor i nærheden af grænsen. Men efterhånden har de fleste danskere fået øjnene op for, at der går feriestemning i hele turen, når der skal købes ind. Der indgår mange elementer såsom:

- Man er på tur sammen

- Man er i udlandet

- Varerne bliver anderledes præsenteret end det, man er vant til i det daglige – og dermed mere fristende.

- Man orienterer sig mere og mere mod oplevelserne, der er forbundet med turen – museer, koncerter, en god middag, et hotelophold, der ikke koster en bondegård osv.osv.

Og så er der de ”oplevelser”, der også sparer penge i dagligdagen. Besøget hos den tyske tandlæge – ofte med en besparelse på 30-50%. Mekanikeren, der udfører den måske længe ventede reparation – også med en kraftig besparelse. Besøget hos øjenlægen, hvor ventetiden i Danmark måske er flere måneder, men i Flensborg blot er et par dage. Indkøb af dagligvarer, der syd for grænsen er op til 40% billigere end derhjemme – sådan i runde tal. Måske flyver man på ferie fra Hamborg – eller tager toget fra Flensborg, når ferien går sydover. I så tilfælde kører man jo alligevel forbi de fristende grænsebutikker på vejen hjem.

Mønstret for grænsehandel ændrer sig konstant. Nye generationer kommer til, og de har andre krav end de sædvanlige grænsehandlende. En god del orienterer sig på nettet for at undgå at bruge for megen tid i de stopfyldte butikker, hvor øl og sodavand, vin og slik står i store stabler. Mange bestiller forud og får varerne læsset på bilen i en fart, før de giver sig tid til at nyde bylivet i f.eks. Flensborg.

En del mennesker kommer også for stemningens skyld. Serviceniveauet er højt i Tyskland. Der kræses for kunderne. Det bliver værdsat og bemærket. Bilen bliver måske vasket samtidig med mekanikerbesøget. Der er god og opmærksom betjening selv i stormagasinerne. Alt sådan noget gør miniferien eller smutturen til en fornøjelse.

Forskel på grænsebutikkerne.

Som det flere gange er skrevet, er der, selv om konkurrencen er hård, forskel på grænsebutikkerne. Der er kunder nok, men man skal være på dupperne, hvis man skal have de bedste tilbud. Sådan er vilkårene. De bedste overlever – og overlever så til gengæld med gode fortjenester. Dog virker det undertiden, som om priserne hos de forskellige grænsebutikker bliver mere og mere ens – i hvert tilfælde på basis-varerne. Om der er tale om, at bunden for, hvor lavt man kan sætte priserne, er nået, eller om der indgås aftaler i porten, skal være usagt.  Helt sikkert er det, at der bliver skelet til konkurrentens priser om ikke dagligt så dog hver gang, tilbudsaviserne skal på gaden.

Jeg har lavet et tjek på nettet over nogle af de varer, som handles rigtig meget her i sommervarmen. Hvidvin, rosévin, øl, snaps og mousserende vin i flere afskygninger. Det er enorme mængder, der bliver læsset på indkøbsvognene, og mange biler bliver lidt ”bag-tunge” af de stabler af øl og vin, der lægges i bagagerummet.

Af gode grunde er de grænsebutikker, der ikke viser priser på websiden, ikke med i denne mini-undersøgelse. Det gælder butikker som Købmandsgården, Poetsch og Otto Duborg for at tage et par eksempler. Det er formentlig et bevidst valg, fordi rigtig mange grænsekunder handler på baggrund af tilbudsaviser. De 4 kæder, vi har taget med i sammenligningen her, er PRISS, Fleggaard, Scandinavian Park og Nielsen Discount. Der en nogen forskel i sortimentet hos de 4. Og der er temmelig stor forskel på, hvor gode søgemulighederne er. Skulle jeg bestille varer – eller bare orientere mig om priser – ville jeg hurtigt køre sur i net-bestillingerne hos Scandinavian Park og Nielsen Discount. Søgefunktionen er simpelthen ikke god nok. Flere gange under min søgning hændte det, at jeg fik vist forskellige former for øl på skærmen, når jeg søgte på bestemte typer af vin. Eller slik, når jeg søgte på champagne. Det har kunderne ikke tålmodighed til. Det er en ”ommer”. Det er vigtigt, når man vælger at tilbyde online-bestillinger, at systemet er top-tunet til at håndtere bestillingerne.

Derimod fungerer søgemaskinerne hos Fleggaard og Priss helt fortræffeligt. Her kan man hurtigt finde de varer, man ønsker. Hos PRISS tilbyder man også at pakke OG læsse varerne, når man blot bestiller nogle dage i forvejen. Fin service.

Resultatet af det lidt ”tørstige” pris-tjek blev følgende: (Priserne er i danske kroner)

Vare

PRISS

Fleggaard

Nielsen Discount

Scandinavian

Park

Bemærkninger

Freixenet Cordon Negro

 

59,00

49,95

44,95

54,98

Freixenet Rosado, tør eller hvid, halvtør

 

44,99

49,95

44,95

44,87

Henkell Trocken 11,5%

 

49,99

49,99

Ikke fundet

48,61

Champagne

Moet et Chandon 249,99

Pommery Brut Royal

239,99

Moet et Chandon 262,45

Moet et Chandon

224,63*

*tilbud. Normalpris angivet 292,04
Diamond Hill 3 L bib

59,99

69,99

59,95

69,96

Game of Africa, rosé 3 L bib

 

Ikke fundet

69,99

Ikke

fundet

69,96

Tabiso Chardonnay eller Shiraz 3 L bib

79.99**

69,99**

59,95

Ikke

fundet

** 2 for 129,99
Banrock Station Shiraz 3 L bib

79,99

Ikke fundet

29,95***

Ikke

fundet

***flaske

75 cl.

Aalborg akvavit 0.7

 

84,99

89,99

Ikke fundet

89,81

Tuborg Classic 24 stk.

63,33 ****

69,99*****

59,95

71,98

**** 3 for 169,99

***** 3 for 179,99

 

Der er gjort forsøg på at sammenligne nogle af de mest solgte vine, men det kan ikke helt undgås, at nogle af varerne ikke findes i de enkelte butikkers sortiment.  Som det ses, ligger priserne meget tæt på hinanden. Udsvingene er marginale, så det gælder om at finde den butik, der har det sortiment, man bedst kan lide.

 

God fornøjelse på indkøbsturen.

 

Elsa Holmer, Grænseguiden.

 

Links:

http://livsstil.tv2.dk/forbrug/2016-07-01-nu-koerer-hver-fjerde-dansker-over-graensen-men-kan-turen-betale-sig

http://www.fdm-travel.dk/pressemeddelelser/graensehandlen-traekker-naar-vi-koerer-paa-ferie/