GrænseGuiden.dk


Godt nyt år 2018.

Tysk afgift for at køre på motorvejene indføres ikke i 2018. Det er fortsat kun lastbiler, der skal betale den tyske ”maut”.  Men EU har godkendt systemet. Så nu venter vi bare på, at afgiften skal blive indført for privatbilister i 2019.

Foto: Colourbox.

Foto: Colourbox.

 

Det kommer til at koste ”blod, sved og tårer”, når den tyske motorvejsafgift skal indføres for alle privatbilister – inklusive landets egne bilister. De får dog som kompensation en lettelse i den årlige vægtafgift. Der er megen logistik, der skal falde i hak. Det bliver dyrt for alle, men egentlig kan man godt forstå, at også tyskerne, som jo skal betale afgifter for at køre på motorvejene i bl.a. Frankrig, Spanien og Italien, også vil have deres del af kagen. Millioner af bilister fra hele Europa kører hvert år gennem Tyskland uden at betale en enkelt Euro. Det skaber kø på motorvejene, for der slides kraftigt på vejbanerne. Der er alt for mange vejarbejder, som sinker bilisterne. Fra 2019 skal alle biler køre med vignetter, hvis de vil benytte motorvejssystemet. Et 2-måneders kort kommer til at koste mellem 7 og 50 € alt efter motorkraft. Fair? Ja det er i det mindste væsentligt billigere, end man kan køre på motorvejsnettet hos de sydligere naboer. Læs mere her: http://www.graenseguiden.dk/2017/09/29/afgift-af-koersel-paa-tyske-motorveje/

 

Hjælpemidler med prisforskel

Det er vanskeligt at være svært synshandicappet eller blind. Det danske velfærdssamfund hjælper hvert år tusindvis af mennesker med nedsat syn med hjælpemidler. Men hvad koster det den enkelte patient? Og hvorfor kan hjælpemidlerne købes væsentligt billigere i Tyskland – og hvorfor er der her langt flere muligheder for hjælp, end den danske velfærdsmodel understøtter? Det er bare nogle få af de spørgsmål, der blev stillet i følgende artikler, som udkom på Grænseguiden.dk i oktober 2017: http://www.graenseguiden.dk/2017/10/10/ulige-forhold-for-synshandicappede-i-danmark/
http://www.graenseguiden.dk/2017/10/10/halv-pris-paa-hjaelpemidler-til-synshandicappede-i-tyskland/

Foto: www.aarstiderne.com

Foto: www.aarstiderne.com

 

Vi skrev også om sommerferietips, om hvordan Dansk Sundhedscenter hjælper mange dansksindede i Tyskland, når sygdom og alderdom rammer. http://www.graenseguiden.dk/2017/02/22/dansk-sundhedstjeneste-i-tyskland/ . Vi skrev om små hyggelige byer som f.eks. Glücksburg http://www.graenseguiden.dk/2017/03/29/glucksburg-slot-kongefamiliens-vugge/ ,
St. Michaelisdonn http://www.graenseguiden.dk/2017/12/01/firstjernet-luksus-med-vaegt-paa-gastronomi/  og Bad Münstereifel http://www.graenseguiden.dk/2017/08/07/historisk-middelalderby-med-overraskelser/ .

En artikel om et stort problem over hele verden, madspild http://www.graenseguiden.dk/2017/09/07/forkerte-pakninger-giver-uoensket-madspild/ , blev det også til, ligesom den øgede fokus på allergi af enhver art blev et emne for artiklerne http://www.graenseguiden.dk/2017/11/21/de-svaere-valg-om-oel-og-sund-livsstil/ .

Foto: Elsa Holmer.

Foto: Elsa Holmer.

 

Dette og de emner, der er nævnt i de 2 foregående artikler, har været omtalt på www.grænseguiden.dk i 2017 ligesom grundlaget for det hele: ”Hvordan går det med grænsehandelen?”. Afgifter bliver sænket og fjernet i Danmark. Pressen skriver, at ”nu er det slut med at handle i Tyskland”. Grænsehandels-aktørerne tager det helt roligt. Butikkerne syd for grænsen tager det hele i stiv arm. Dengang man satte sodavandsafgiften ned sidste gang, fik det ingen betydning for vores konkurrenceevne, fortæller Allan Filbert, der er indkøbsansvarlig og ansvarlig for webshoppen hos PRISS. Leverandørerne er ikke interesserede i at miste grænsehandelsbutikkerne som kunder, så de regulerer vores indkøbspris, så vi stadig kan bevare forskellen i priserne. Når prisen i Danmark falder, så falder vores udsalgspris tilsvarende. Det er der ikke noget mærkeligt i. Det er udtryk for en helt almindelig konkurrence-situation.

 

Fortsætter danskerne med at køre til Tyskland for at handle? Mindskes prisforskellen mellem forbrugsgoderne i Danmark og Tyskland? Vil grænsehandel fortsat være et issue i 2018? Bliver det for dyrt at købe ind i Tyskland, når den nye maut bliver indført i 2019?

Det er fortsat svært at spå om fremtiden. Kun fremtiden giver svaret. Vi agter at holde godt øje med udviklingen. Der bliver ikke mangel på emner i 2018.

 

Godt nytår.

 

Elsa Holmer, Grænseguiden.