GrænseGuiden.dk


En kanal og dens historie.

Kielerkanalen – eller som den hedder på tysk Nord-Ostsee-Kanal er den kunstigt anlagte kanal i verden, der er den mest trafikerede med 30.269 passerende skibe i 2017. I 2015 var tallet endnu højere, idet hele 32.091 skibe benyttede kanalen det år.

Sluserne ved Kieler-kanalen ser små ud, når de største skibe passerer. Foto Oliver Franke.

Sluserne ved Kieler-kanalen ser små ud, når de største skibe passerer. Foto Oliver Franke.

Kanalen blev bygget i perioden 1886-1895. Den har et forløb fra Brunsbüttel i vest og til Kiel i øst og gennemkrydser på den måde delstaten Slesvig-Holsten med en længde af lidt under 100 kilometer – eller mere præcist 98,26 km. Ved Brunsbüttel såvel som ved Holtenau/Kiel er der bygget store sluseanlæg, som regulerer tidevandet. Ved at sejle igennem Kielerkanalen sparer skibene den store omvej langs Jyllands kyst gennem Skagerrak og Kattegat, en tur på 250 sømil.

Grundstenen blev lagt i Kiel-Holtenau i 1887 af Kejser Wilhelm II. Kanalen fik dengang navnet Kaiser-Wilhelm-Kanal – ikke efter kejseren selv, men derimod efter hans farfar. Det navn bar kanalen til 1948, hvor den blev omdøbt til det mere neutrale Nord-Ostsee-Kanal.

Det krævede 8.900 arbejdsmænd og 80 millioner m3 jord at bygge kanalen, som i begyndelsen var 67 meter bred og 9 meter dyb. For at imødekomme de store skibes behov for dybde og bredde er kanalen dog blevet udvidet flere gange, så den nu er 162 meter bred ved vandoverfladen, 90 meter bred i bunden og 11 meter dyb. 14 færger, 10 broer, 1 tunnel for fodgængere og 1 for cykler er til rådighed for de, der skal passere kanalen. De 2 tunneller er at finde i Rendsburg, og én af færgerne er en såkaldt svævefærge, som er hængt op under jernbanebroen Freya. Svævefærgen er dog i øjeblikket ude af drift og har været det i et stykke tid. Den blev nemlig påsejlet af et stort skib, og den blev så beskadiget ved sammenstødet, at man nu er i færd med at bygge en ny.

Der har de senere år været en mindre tilbagegang i antallet af skibe, der krydser kanalen. Det skyldes flere ting. Dels har der været finanskrise, og dels har sluserne været lukkede af flere omgange på grund af bl.a. reparationer. Og så er de nyere containerskibe tæt på 400 meter i længden, hvilket betyder, at de ikke kan være i de 310 meter lange sluser. Mængden af gods er dog i stigning, fordi skibene hele tiden bliver større.

 

Man kan i dag se detaljer omkring bygningen af den 5.sluse i den tekniske marine-skole i Kiel, Arkonastrasse 1 i Kiel. Her kan man også købe guidede ture på sluserne, hvor man bl.a. oplever procedurerne på det store slusekammer i Kiel-Wik. Der er åbent fra solopgang til solnedgang.

Langs med kanalen er der lavet et stisystem for fodgængere, joggere og cyklister. Ligeledes kan man, hvis man vil opleve kanalen på tæt hold, komme med et af rederiet Adler’s skibe, som dagligt sejler på Elben og kanalen bl.a. fra Rendsborg til Hamborg. Rederiet Schröder Linie sejler ture mellem Kiel og Rendsborg, og der er mulighed for at få en rundtur på kanalen og på den lille Rader ø, der ligger lige under motorvejsbroen Rader Hochbrücke.

Den hårdeste ro-konkurrence i verden kalder tyskerne Schleswig-Holstein Netz Cup, som finder sted 21.-23. september i år. Netop i 2018 finder konkurrencen sted for 18. gang. Blot en uge efter verdensmesterskaberne i Plowdiw i Bulgarien skal der arbejdes hårdt ved årerne for otter-mandskaberne over 12,7 km. her på Kieler-kanalen. Starskuddet falder i Breiholz, og målet er sat ved jernbanebroen i Rendsborg. Der bliver masser af underholdning og god stemning ved mål-området.

Langs med Kielerkanalen kommer himlen til at lyse op den første lørdag i september. Omkring 30.000 mennesker arbejder med på det største lysshow i Slesvig-Holsten, når hele vejen langs kanalen bliver oplyst af lommelygter, lanterner og fakler. Festivalen hedder NOK Romantika og har eksisteret siden 2006. Showet starter sidst på eftermiddagen på forskellige punkter langs kanalen, hvor der bydes på mad og drikke og hvor de deltagende firmaer og organisationer får lejlighed til at præsentere sig. Selve lysshowet begynder omkring kl. 19 og når sit højdepunkt ca. kl. 21. Ud over lysene langs kanalen vil der også være festligt illuminerede færger og andre skibe. Se mere på www.nok-romantika.de

 

Der er al mulig grund til at aflægge Kielerkanalen et besøg, hvad enten man gør det på et rundturs-skib, i robåd, på cykel eller til fods.

 

God fornøjelse

 

Elsa Holmer, Grænseguiden.