GrænseGuiden.dk

Danmarkshistoriens flotteste og dyreste selvmål

Danmarkshistoriens flotteste og dyreste selvmål.

Der var stor fest og champagnepropperne stod nærmest i kø for at bliver knaldet af i Danmark, Sverige og Tyskland. Alle havde en stor grund til at fejre ”sejren” d. 2. marts 2012.

Grunden dertil var, at da havde “klubberne”, dvs. lobbyisterne, De samvirkende Købmænd, COOP, Dansk Erhverv, Dansk Supermarked etc. endnu engang gennemtrumfet deres vilje.

Via deres manipulation om masser af konkurrence i Danmark – et klippeklart nej til flere ”hypermarkeder” (store indkøbscentre/butikker med stort salgsareal), som ellers går for at være en vigtig drivkraft for mere konkurrence og lavere priser til forbrugerne. Så på målstregen blev de danske forbrugere igen snydt for et klokkeklart straffespark og en deraf mulig sejr for lavere priser. (Så “dommertrioen” virkelig ikke tydeligt “Dansk Erhvervs hånd” ?)….

Hvorfor blev det så også fejret i Sverige og Tyskland? Et ja ville kunne have bevirket, at der endeligt ville blive mere konkurrence på det danske marked – men med dette klare ”nej” endnu et bevis for at man ikke er interesseret i denne konkurrence i Danmark…

 

Så nu blev vejen banet for et stort gigantisk tag selv bord af danske “spillere/forbrugere” enten til Sverige eller Tyskland mange år fremover. I en live udsendelse på DR P4 d. 6. marts kunne flere hundrede tusinde lyttere høre hvor løgnagtig hele spillet om mere konkurrence og lavere priser til forbrugerne var.

Dansk Erhvervs markedsdirektør Henrik Hyltoft udtalte helt konkret, ”at alle var velkomne til at komme til Danmark og spille med om forbrugernes gunst, men “klubberne” kom ikke” – hvordan skulle de komme på banen uden “spilletilladelse”, da man nu selv havde givet dem det røde kort uden de havde spillet en “kamp” – 4 dage forinden!

Det er nøjagtigt samme taktik som Dansk Erhvervs medlemmer bruger hver uge med reklamer med supertilbud, som bare er udsolgt eller ikke fremkommet – og påstår at der er hård konkurrence i DK – hvem sagde “tilbudsflæsk”? Man bør vurderes på sine handlinger og ikke sine ord og de danske forbrugere reagerer da heldigvis ikke på ord fra fx Dansk Erhverv og deres “venner” – men af handling, hvad man allerede nu kan se af mængden af danske forbrugere både i Sverige og Tyskland!

Nu vil aktive aktører og dem som ikke må “spille” i Danmark gøre alt hvad de kan for at “erhverve” de utilfredse danske forbrugere, hvilket de danske forbrugere kun kan tage imod med kyshånd, da de ellers var blevet slagtet ”i spillet om mere konkurrence og lavere priser”.

Imens sidder de danske butikker og nyder deres “sejr” og deraf “højere indtjening” i deres “klubber” – samt staten pga. højere skatteindtægter af de rekordstore overskud – sidst COOP – i det mindste på kort sigt. Var dette årsagen til at det klokkeklare straffespark ikke blev dømt?

Men på den lange “bane” vil Danmark få en kæmpe regning og omkostninger helt ude af proportion pga. den manglende konkurrence. Man er ikke med i “Champions League” fordi man er for dårlig… nej, fordi man ikke vil!!!

De danske butikker vil ikke på banen – gemmer sig bag tribunen. Så må reserverne, de tabende danske forbrugere, på banen – hvor flere og flere så i dag fravælger hjemmebanen til fordel for udebanen, hvor den med at udebanemål tæller dobbelt virkeligt kommer til sin ret, da priserne som bekendt ofte dobbelt så høje i DK som i vore nabolande Tyskland og Sverige.

De fortsat alt for høje priser og den manglende konkurrence i Danmark lægger yderligere stærkt pres på for højere lønninger. Disse medfører så forringelse af konkurrenceevnen – og med lavere eksport og lavere omsætning i Danmark, med forstærket konkurrence fra svensk og tysk side, så bliver butikkerne nødt til at hæve deres priser yderligere for at kunne holde deres høje overskud. Staten må hæve diverse skatter og afgifter pga. den lavere eksport, lavere omsætning og igen flere arbejdsløse i Danmark.

De store overskud hos “klubberne” skal nok forblive høje, det behøver staten ikke frygte for – medmindre man virkelig ønsker konkurrence på “hjemmebanen”. At der ingen konkurrence er i Danmark koster flere arbejdspladser end nogle afgiftsforhøjelser nogen sinde har kostet på ”den lange bane”. Mange tak til Dansk Erhverv, De samvirkende Købmænd og deres “bold venner”, som sørgede for at den 2. marts blev danmarkshistoriens flotteste og dyreste selvmål lavet og blev en “sorgens dag” for de danske forbrugere – så den eneste der kan glæde sig udover nævnte er en vis Jesper Olsen, der henvises til 2. pladsen…

Allan Filbert