GrænseGuiden.dk

Guldmærker under pristjek “kniven”

Skærmbillede 2013-01-02 kl. 22.26.03

En ny type af rabatkuponer er rullet ind over Danmark det seneste par år. Sidste nye skrig er vædimærker, som kunderne skal samle for at opnå klækkelige rabatter.

Dansk Supermarked med Bilka, Føtex og Salling høstede en pæn succes for nylig med sådanne mærker. Her kunne kunderne f.eks. samle mærker sammen til at købe gryder og pander billigt. Succes’en blev faktisk så stor, at kunderne måtte vente på at få deres billige køb indfriet.

Nu kommer der så en ny kampagne, hvor man kan erhverve sig knive og skærebrætter fra den anerkendte producent Zwilling. Rabatten på køb af disse ting bliver helt op til 75%, jævnfør Dansk Supermarked. Betingelsen er, at forbrugeren skal samle såkaldte ”guldmærker”. Der udløses 1 guldmærke for hver 50 kr., kunden har købt for. Således udløser et køb på 250 kr. 5 guldmærker. Kunden skal samle 40 mærker, før rabatten på køb af f.eks. en Zwilling brødkniv på 20 cm. udløses. Men så kan man også købe kniven til en pris af 200 kr., hvor normalprisen er kr. 649,95.

Også syd for grænsen kender man til disse samlemærker, og hos Real kæden, som hører under Metro Gruppen og nærmest kan sammenlignes med Bilka, har man fået en kendt, smuk, kvindelig kok til at fremme markedsføringen. Forbrugerne vil jo gerne signalere, at de derhjemme bruger de samme professionelle redskaber af høj kvalitet, som kokkene viser sig med på tv-skærmen.

Det er dog lidt ”billigere” at være forbruger i Tyskland – også hvad angår mærkerne. Her kaldes de ”Treue-Punkte” – bedst oversat til ”loyalitets-points”. Forbrugeren får et mærke for hver 5 Euro – 37,50 kr. –
og forbrugeren kan nøjes med at samle 30 mærker, før retten til køb af Zwilling-produkterne udløses. Det vil sige, at forbrugeren i Tyskland kan nøjes med at købe for ca. 1.125 kr. før rabatkøbet kan foretages, mens man hos Bilka, Føtex eller Salling faktisk skal købe for 2.000 kr. Det er næsten 80% mere, den danske forbruger skal købe for, i forhold til den tyske.

Til gengæld må man sige, at den danske forbruger virkelig scorer kassen, når Zwilling-produkterne erhverves. Som nævnt koster den brødkniv, Dansk Supermarked har brugt som eksempel på en besparelse på 75%, i Danmark normalt kr. 649,95. Med de 40 mærker og et foretaget indkøb for 2.000 kr. erhverver kunden sig den nævnte kniv til sølle 200 kr. Det er en besparelse på hele 449,95 kr ifølge Dansk Supermarked.

Et hurtigt nettjek af prisen på brødkniven i Tyskland viste at billigste pris var 319,97 kr uden “guldmærker”… langt fra den danske “normalpris” på 649,95 kr uden mærker!

På den tyske side af grænsen hvor man som nævnt kan samle på “loyalitets-points” koster en brød kniven 20 cm fra Zwilling i normalpris Euro ifølge Real 52,50 – altså ca. 391,12 danske kr. Med 30 mærker – og altså foretagne indkøb for 1.125 kr. – får den tyske forbruger kniven for ca. 163,85 danske kroner. I Danmark er besparelsen på 75% jf. Dansk Supermarked. I Tyskland må forbrugeren nøjes med en besparelse på 58%. Man skal så bare holde sig for øje, at prisen for rabatkøbet i Tyskland stadig er noget lavere, og at man skal samle væsentligt færre mærker.

Det er et hollandsk firma, der står bag konceptet. Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra firmaet om, hvordan man kommer frem til ”købsbeløb”, antal samlede mærker samt ”normal udsalgspris” på de pågældende rabat-produkter i de enkelte lande, der er med i ordningen.

Direktør Allan Filbert fra GrænseGuiden, som står bag talrige analyser af danske og tyske priser og serviceydelser, ser dette som et nyt eksempel på den manglende konkurrence i Danmark. Han udtaler bl.a. følgende:

“Ovennævnte eksempler viser, at de danske kæder gør nøjagtigt hvad de vil og hvordan de vil. De danske forbrugere er jo bundet op på den manglende konkurrence. Og kører de over grænsen til enten Tyskland eller Sverige for at gøre deres indkøb her, bliver de på det nærmeste mistænkt for at være smuglere og miljøforurenere. Dansk Erhverv og Dagligvarebranchen kritiserer disse forbrugere for at støtte illegal handel, underminere fair konkurrence, være med til at danske arbejdspladser går tabt og meget mere af samme skuffe. Imens sidder politikerne på hænderne, og Konkurrencestyrelsen og Forbrugerstyrelsen gør nøjagtig det samme. De tager ikke initiativ til at fremme konkurrencen i Danmark hverken nu eller i fremtiden. At de danske forbrugere er fornuftige nok til at tage sagen i egen hånd, kan man ikke klandre dem for – tværtimod. De burde hyldes for deres initiativ. Deres handling er nemlig det eneste, der forhåbentlig kan føre til den nødvendige ændring i tingenes tilstand. Giv dog den danske forbruger et monument i stedet for kritik!”