GrænseGuiden.dk

Pressemeddelelse – Baby artikler

Dine ønskebørn koster dig kassen i Danmark – 45% ”dyrere” end i Tyskland

Grænseguiden.dk har sammenlignet nogle af de meste købte og anerkendte mærker indenfor babyudstyr og tilbehør syd og nord for grænsen. Resultatet er desværre igen en meget dårlig nyhed for de danske børnefamilier. De bliver ikke kun flået af høje priser på børnetøj som for nyligt offentliggjort i forbrugerbladet TÆNK, men også på andet tilbehør lige fra bleer og babymad til barnevogne og autostole.

Totalt betaler en familie i gennemsnit 45% mere for de sammenlignede varer i DK end i Tyskland. Noget af det alle med baby skal ha’ – så som barnevogn og autostol, kan hurtigt betyde en besparelse på flere tusinde kroner.

Priserne er indhentet i uge 10 hos Babysam, Føtex, Rossmann og Baby1one Flensborg. Der er brugt omregningskurs 7.45 kr. for 1 euro.

”Flere og flere danskere køber stort ind når de er hernede”, siger Rudi Gelzinnus, som er indehaver af en af de største børnebutikker “Baby1one” i Flensborg, som et stigende antal danske kunder benytter sig flittigt af pga. de lave priser – og det store udvalg. Personalet taler dansk og selv på telefonen bliver man mødt med et velkommen på dansk. ”Hvad den præcise årsag til de væsentligt højere priser i Danmark er, kan jeg ikke svare på – men vi konkurrerer her i Tyskland på livet løs både mod de mange fysiske udbydere og internetsalg. Det lever vi fint med, selv om vi er mange udbydere contra Danmark, hvor der kun er 3 landsdækkende kæder”, slutter Gelzinnus.

Allan Filbert, direktør for Grænseguiden.dk, som i den sidste tid ofte har proklameret de høje priser og den manglende konkurrence i DK kamp til stregen, udtaler til denne prisundersøgelse…
“Hver gang vi kommer med en bekræftende undersøgelse om noget ikke stemmer i Danmark, kommer der en søforklaring fra medlemmer af Dansk Erhverv om alt er i skønneste orden og konkurrencen er intens som aldrig før – og så går der kun et par dage, så er der igen en nyhed om rekordoverskud i én af de danske butikker/kæder. Selv i krisetider. De danske forbrugere er desværre vidner til et kæmpe skuespil, som de på ingen måde kan være tjent med. Heldigvis ser vi et klart billede af, at flere og flere betvivler denne danske konkurrence, se bare på den trafik der er hver dag til såvel Sverige som Tyskland – og ikke kun efter gængse grænsehandelsvarer.”

Vi taler her om varer, der ikke er afgiftsbelagte i DK – den ”teoretiske” prisforskel burde så ligne momsforskellen på 6%. Alligevel er medlemmer af Dansk Erhverv sædvanligvis hurtige til at kommentere, at man ikke har taget højde for diverse skatter og afgifter, hvilket Allan Filbert ser som en ren hån mod de danske forbrugere.

”Denne melding kom da vi havde undersøgt dyrefoder, hvor de danske forbrugere betalte en merpris på hele 71%, hvor eneste afgiftsforskel ligeledes var momsforskellen. Der eksisterer ikke andre afgifter på dyrefoder, selv fedtskatten er det (endnu) fritaget for, så hvis medlemmer fra Dansk Erhverv påstår varer er belagt med nogle afgifter, som ikke findes, så kan man da kun betragte det som nogle åbenbart har behov for at skjule noget, da sandheden ikke tåler dagens lys. Det får så bare os hos Grænseguiden.dk til at løbe endnu stærkere og kæmpe endnu mere for at hjælpe de danske forbrugere til store besparelser”, slutter Allan Filbert.

Slaget om de danske kunder er i øvrigt kun lige begyndt. I sidste uge kom der en melding om at man i Sverige ville prøve at kapre flere danske kunder via samme koncept som Grænseguiden.dk kører. Til efteråret åbner et nyt stort indkøbscenter i Malmø, kun 27 min. væk fra København – og 45 min. fra den dansk/tyske grænse i Neumünster åbner et stort outlet center, og begge satser meget stort på de danske kunder. Byrådet i Flensborg har faktisk også lige givet tilladelse til udvidelse af centrene i området, netop for at trække endnu flere danske kunder til.

Se alle GrænseGuiden.dk`s pris sammenligninger her….

Udvalgte besparelser:

Besparelse 8,11kr. – Merpris DK 168%

Hipp Risgrød m. frugt 125 gr. Pris DK 12,95kr. – Tyskland 4,84kr. – Besparelse 8,11kr. – Merpris 168%

____________________________________________________________________________________

Besparelse 1099,33kr. – Merpris DK 58%

Römer King Plus Max. Pris DK 2999,00kr. – Tyskland 1899,67kr. – Besparelse 1099,33kr. – Merpris 58%

Besparelse 219,28kr. – Merpris DK 84%

Nam brystpumpe. Pris DK 479,95kr. – Tyskland 260,67kr. – Besparelse 219,28kr. – Merpris 84%

Besparelse 52,78kr. – Merpris DK 142%

Philips Avent bidering “Classic” Pris DK 89,95kr. – Tyskland 37,17kr. – Besparelse 52,78kr. – Merpris 142%

Besparelse 28,95kr. – Merpris DK 111%